Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez firmę Stena Recycling, aż 75% odpadów biurowych to materiały, które mogą zostać poddane recyklingowi. Produkowane przez biura śmieci papierowe to znakomity surowiec wtórny – papier można przetwarzać nawet 6–7 razy. Co ważne, wprowadzenie w firmie świadomej gospodarki odpadami to nie tylko ukłon w stronę środowiska, ale także realne zyski samego przedsiębiorcy – co oznacza oszczędność czasu i pieniędzy. Ekologiczna gospodarka odpadami zmniejsza o ponad połowę ilość produkowanych przez biuro tzw. zmieszanych odpadów komunalnych, co wpływa na znaczną redukcję kosztów gospodarowania nimi (z powodu niższych wydatków na wywóz śmieci) oraz oszczędność czasu serwisu sprzątającego.
Świadome zakupy biurowe – podstawa ekologii
Pierwszym krokiem do stworzenia proekologicznego biura jest wprowadzenie nowoczesnej polityki zakupowej. Papier kupowany do biura powinien być oznaczony odpowiednim certyfikatem świadczącym o pochodzeniu surowca z miejsca prowadzącego odpowiedzialną gospodarkę leśną. Do najbardziej znanych należy FSC (Forest Stewardship Council). Jeden z typów tych certyfikatów – FSC Recycled – oznacza, że co najmniej 85% surowca w gotowym produkcie pochodzi z recyklingu. I choć wielu pracowników biurowych w Polsce wciąż ceni obecność eleganckiego, białego papieru w drukarce, coraz więcej osób rozumie, że wprowadzenie papieru ekologicznego poprawia wizerunek firmy, a przy tym jest to rozwiązanie ekonomiczne. Inne certyfikaty stosowane do oznaczenia papieru ekologicznego to m.in. ISO 14001, ISO 9001, Blue Angel i EU Flower. Papier makulaturowy jest też surowcem do produkcji kopert i innych materiałów biurowych. Ilość zużywanego papieru można też ograniczyć, wprowadzając elektroniczny obieg dokumentów w biurze.
Plastikowe i szklane butelki nie są co prawda zużywane w firmach w takiej ilości jak papier, ale należą do najliczniej produkowanych odpadów biurowych. Warto zadbać o inne sposoby zapewnienia pracownikom dostępu do wody niż zakup dużych ilości wody butelkowanej. Dobrym pomysłem są dystrybutory wody źródlanej; można również zamawiać wodę w szklanych butelkach zwrotnych. W niewielkich biurach znakomitym wyjściem może być rezygnacja z zakupu wody na rzecz dzbanków filtrujących, które uzdatniają do picia wodę z kranu.
Nie należy zapominać także o większych zakupach firmowych. Tutaj również można pomyśleć o ekologii, zaopatrując się w energooszczędny sprzęt elektroniczny, energooszczędne oświetlenie itd.
Jak przygotować biuro do segregacji odpadów?
Kolejny istotny element to odpowiednie śmietniki. Pracownicy powinni mieć łatwy dostęp do wydzielonych pojemników na szkło, papier, odpady suche (metal i tworzywo sztuczne). Należy także zaopatrzyć się w osobne pojemniki na zużyte baterie, tusze i tonery, świetlówki, zepsuty sprzęt elektroniczny czy odpady wielkogabarytowe. Praktyczne kosze oraz stojaki na worki oferuje m.in. firma AJ Produkty. Nie zapomnijmy, że w aneksie kuchennym biura powinien znaleźć się także pojemnik na odpady biodegradowalne (organiczne). Należy też podpisać umowę na odbiór zużytych materiałów eksploatacyjnych (takich jak pojemniki na tusze i tonery) z wyspecjalizowaną firmą.
Warto zwrócić uwagę na niektóre rodzaje odpadów, tzw. frakcje pozytywne (sprzedawalne), do których należą makulatura (papier, karton) czy butelki PET. Umożliwiają one sfinansowanie gospodarki odpadowej. Większe firmy mogą pokusić się o zakup prasy do belowania kartonu, gazet, ścinków pochodzących z niszczarki, folii, butelek PET czy kartonów Tetra Pak. Dzięki takiemu urządzeniu można zmniejszyć powierzchnię zajmowaną przez odpady i zoptymalizować koszty ich transportu. Do przydatnych urządzeń należą też zgniatarki do butelek plastikowych.
Jak prawidłowo segregować odpady biurowe?
Efektywna segregacja ma miejsce tylko wtedy, gdy każdy wie, do którego pojemnika należy wrzucać poszczególne odpady. Niestety często pojawia się problem z zakwalifikowaniem śmieci do odpowiednich pojemników. W razie wątpliwości zawsze bezpieczniej jest wrzucić rzecz do pojemnika na odpady zmieszane niż do niewłaściwego kosza na surowce wtórne. Warto jednak poznać podstawowe zasady segregacji odpadów.
Do pojemnika na plastik wrzucamy plastikowe butelki (pozbawione nakrętek i zgniecione), nakrętki (choć można zbierać je do osobnych pojemników i wykorzystać na cele dobroczynne), plastikowe opakowania po produktach spożywczych, kosmetycznych, środkach czystości, plastikowe torby i folie. Nie wrzucamy tam opakowań wraz z zawartością, opakowań po lekach lub po olejach silnikowych.
Do pojemnika na metal należy wrzucać puszki aluminiowe, puszki po konserwach, folię aluminiową, kapsle i zakrętki metalowe oraz metale kolorowe. Nie wolno tam wrzucać zużytych baterii, akumulatorów, starego sprzętu AGD i RTV oraz puszek po farbach i lakierach.
Do pojemnika na szkło wrzucamy wszelkie słoiki i butelki po żywności i napojach, a także po kosmetykach. Nie umieszczamy tam szkła okularowego, żaroodpornego, żarówek i świetlówek, kryształów, luster, szyb, monitorów, szklanych termometrów i strzykawek.
W pojemniku na papier powinny znaleźć się wszelkie opakowania z tego materiału, w tym karton, tektura, ulotki, katalogi, gazety, papier biurowy, torby papierowe, zeszyty i papier pakowy. Nie powinno się tam wrzucać chusteczek i ręczników papierowych, papieru lakierowanego lub powleczonego folią, papieru brudnego, zatłuszczonego oraz kartonów po mleku i napojach. Warto dodać, że choć butelki, puszki, słoiki i inne opakowania powinny być puste, nie musimy ich myć przed wrzuceniem do pojemnika – zostaną umyte w sortowni.
Ekologiczne biuro jest wizytówką firmy nowoczesnej, świadomej, dbającej o środowisko oraz o pracowników, a także oszczędnej i sprawnie zarządzanej. Jak wykazały badania przeprowadzone przez firmę Cushman & Wakefield, dla aż 90% europejskich firm certyfikaty ekologiczne mają znaczący wpływ na decyzje związane z zakupem czy wynajmem powierzchni biurowych. Warto więc zainwestować w eko-biuro.