Przede wszystkim, należy wyjaśnić czym właściwie jest docenianie. Choć odpowiedź może wydawać się prosta, nie wszyscy pracodawcy zdają sobie z tego sprawę. Nie wyraża się ono bowiem wyłącznie w premiach i benefitach, a kluczowy jest w nim czynnik ludzki. Oczywiście, warto wynagrodzić dobrze wykonaną pracę w sposób materialny, ale ograniczenie się do tego może okazać się niewystarczające. Badania naukowe jednozacznie wskazują, że pracownicy najbardziej potrzebują zwykłego słowa uznania, podziękowania, czy drobnego gestu wdzięczności.
Docenianie pracowników pozwala im poczuć się ważnym, skrócić dystans pomiędzy nimi a przełożonym, oraz podnieść ogólny poziom zadowolenia. Wszystko to przekłada się na zwiększoną motywację, wyższą kulturę organizacyjną, a w następstwie efektywność działania całego zespołu.
Kluczową rolę, jaką w podnoszeniu zaangażowania pracownika odgrywa regularne docenianie, potwierdzają wyniki raportu „Zaangażowanie 2023” opracowanego przez platformę Enpulse. Aż 72 proc. respondentów wskazało, że wyrażanie uznania przez bezpośredniego przełożonego jest dla nich ważne. Natomiast 69 proc. badanych stwierdziło, że bieżące docenianie zwiększa ich zaangażowanie w pracę. Z kolei, według badań Boston Consulting Group, firmy skupiające się na docenianiu pracowników osiągały trzykrotnie wyższe przychody od tych, które tego nie robiły.
Warto w tym miejscu poruszyć również temat wypalenia zawodowego. Wiele polskich pracowników jest przeciążonych, a ich praca nie zawsze jest zauważana. To prosta droga do wypalenia, a nawet depresji. Właśnie dlatego przełożeni powinni poświęcić więcej czasu na dbanie o psychiczny dobrostan swoich pracowników, na przykład zapewniając im konsultacje ze specjalistami, czy najzwyczajniej w świecie doceniając ich pracę.
Dobre samopoczucie pracownika przekłada się na funkcjonowanie całego zespołu, a co za tym idzie, wyniki finansowe firmy – trzeba to podkreślać na każdym kroku.
Marta Barcicka to ekspert od human resources-manager, który kocha swoją pracę. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w zarządzaniu i budowaniu zespołów w IT oraz koordynowaniu i wdrażaniu rozwiązań z zakresu miękkiego HR. Odpowiadała za wiele projektów, w tym za zbudowanie nowej linii biznesowej związanej z outsourcingiem IT dla jednego z największych polskich banków. Była również związana z kilkunastoma globalnymi rekrutacjami w branży game industry, podczas których miała okazję współpracować z takimi krajami jak Japonia, USA, Ukraina, Niemcy czy Izrael. Pracowała także w Centralnym Ośrodku Informatyki, którego pracownicy czuwają nad prawidłowym funkcjonowaniem takich systemów jak mObywatel czy CEPiK. Obecnie pracuje jako Doradca Zarządu w firmie Alma S.A., wywodzącym się z Poznania integratorze IT. Ponadto, jest wykładowcą w Wyższej Szkole Biznesu-NLU w Nowym Sączu. Wolne chwile poświęca córkom, a dla relaksu czyta książki o Piłsudskim, spala kortyzol na treningach zumby i oddaje się swojej największej pasji–uprawianiu 700-metrowej działki