Na czym właściwie polega norma I- Size?
Norma I-Size zatwierdzona została w 2013 r., jest więc stosunkowo nowym systemem homologacji. Powstała w wyniku szeroko zakrojonych badań nad skutkami wypadków z udziałem dzieci.
Nowości, jakie wprowadza pojawiają się już na etapie testowania nowych modeli fotelików. Stosowane wcześniej manekiny serii P zostały bowiem zastąpione nowszymi, serii Q, które posiadają większą ilość czujników przez co znacznie lepiej odzwierciedlają zachowanie ludzkiego ciała podczas wypadku.
Każdy test przeprowadzany jest także z użyciem dwóch manekinów- odpowiadających 5- cio oraz 95- cio centylowemu dziecku. Stosowane do tej pory kryterium wagi zastąpione zostało wzrostem, co jest kryterium dużo bardziej uniwersalnym, a co za tym idzie lepiej odpowiadającym wymaganiom dziecka.
Jakie foteliki otrzymują atest I- Size?
Przeprowadzone crashtesty udowodniły, że foteliki normy I- Size zapewniają znacznie lepszą ochronę głowy, kręgów szyjnych i boków ciała dziecka. Możliwość uzyskania tego atestu mają jednak tylko foteliki z możliwością zamontowania na bazie Isofix, bez użycia pasów samochodowych, co oznacza, że nadają się do samochodów wyprodukowanych po 2006 roku.
Dzieje się tak dlatego, że obsługa tego typu fotelików jest znacznie prostsza i pozwala uniknąć wielu niebezpiecznych błędów podczas montowania fotelika w samochodzie.
Foteliki I Size przeznaczone dla dzieci do 15 miesiąca życia lub osiągnięcia przez nich wzrostu 80 cm muszą być także obowiązkowo montowane tyłem do kierunku jazdy. Niektóre z modeli umożliwiają wożenie dziecka tyłem aż do wzrostu 105 cm, a więc prawie do 4 roku życia.
Taka właśnie pozycja najlepiej chroni niemowlę przed następstwami wypadku, jest optymalna dla kręgosłupa i pozwala uniknąć urazów kręgów szyjnych w razie gwałtownego hamowania.
Dlaczego dziecko powinno podróżować tyłem do kierunku jazdy?
Ciało małego dziecka, jak wiadomo, jest niezwykle delikatne. Zarówno układ kostny, jak i mięśniowy nie jest jeszcze w pełni rozwinięty. W sytuacji jazdy przodem, w momencie wypadku, głowa dziecka z ogromną siłą jest odrzucana w przód, co skutkuje często poważnymi urazami kręgosłupa, szyi i miednicy.
Już przy prędkości 50 km/ godz. dojść może do trwałego uszczerbku na zdrowiu, nacisk na szyję w razie zderzenia czołowego to bowiem aż 200 kg. W przypadku jazdy tyłem siła uderzenia rozkłada się na plecach, głowa jest zatem chroniona a prawdopodobieństwo urazu zmniejsza się aż pięciokrotnie.
Czy warto zdecydować się na fotelik I- Size?
O tym, czy wyprodukowany fotelik naprawdę jest bezpieczny świadczą crashtesty, czyli przeprowadzane w warunkach laboratoryjnych kolizje samochodowe. W przypadku fotelików I-Size badane są także zderzenia boczne i dachowania. Testy bezsprzecznie pokazują, że foteliki I- Size otrzymują znacznie wyższe noty.
Dzięki szerokiemu wyborowi modelów proces zakupu właściwego fotelika wcale nie musi być skomplikowany. Wystarczy porównać interesujące nas parametry oraz dopasować konkretny model do właściwości naszego samochodu. Możliwość zakupu fotelika obrotowego to dodatkowa wygoda i szybkie przygotowanie do jazdy.
Norma I- Size gwarantuje natomiast, że nasze dziecko podróżuje w najbardziej bezpieczny z dostępnych sposobów, a przecież na tym właśnie zależy każdemu rodzicowi.
Więcej znajdziesz na stronie producenta: https://www.besafe.com.pl/