Jak wieszać obrazy na ścianie, aby je prawidłowo wyeksponować?
W tym kontekście warto zwrócić uwagę na fakt, że definicja każdego obiektu artystycznego składa się z dwóch aspektów: treści i formy. Nasza Galeria przywiązuje dużą wagę aby strona formy, czyli jakość materiałów, ramy do obrazów i wykonanie były na najwyższym poziomie. Równie istotne jest kompozycja obrazów w konkretnej przestrzeni. Jeden z najwybitniejszych polskich kolorystów, Jan Cybis w swoich Notatkach malarskich bardzo mocno akcentuje problem właściwego „pokazania” dzieł. W tym przypadku dobra kompozycja niewątpliwie będzie wpływać na nasze samopoczucie. Dotyczy to zarówno serii (np. trzy obrazy lub grafiki koni w trzech różnych ujęciach, trzy tańczące żurawie, kwiaty i trawy), czyli obrazów tego samego formatu, jak i kompozycji różnych formatów na danej ścianie.
Właściwa kompozycja obrazów na ścianie
Jak wieszać obrazy? Zdecydowanie lepiej działają jeśli są blisko siebie. Koncentracja multiplikuje wrażenia. Nasz wzrok skupia się na małej przestrzeni powodując głębszą kontemplację sztuki. Takie ułożenie sprzyja też poczuciu harmonii, podprogowo uspokaja nasze zmysły, wycisza.
W świecie, który jest jednym wielkim pędem potrzebujemy oazy i przyjaznej atmosfery. Unikajmy więc dwóch błędów. Równomierna kompozycja obrazów na ścianie lub grafik w stosunku do sofy lub na całej przestrzeni ściany („od końca do końca”) daje efekt rozproszenia i sztuczności. Zmniejsza siłę oddziaływania, osłabia wrażenia. Drugim błędem byłoby zawieszenie obrazów na styk. Każde dzieło jest jednak integralne, potrzebuje trochę oddechu, a więc kilku centymetrów równomiernego odstępu. Sprawdź też jak powinna wyglądać dekoracja ścian w salonie i innych pomieszczeniach.
Jeśli stoimy przed problemem konfiguracji dzieł o różnych formatach, funkcjonują trzy sposoby kompozycyjne. Pierwszy sposób polega na wyznaczeniu linii i wszystkie obrazy układamy w tej linii trzymając dół. Drugi, rzadziej stosowany, to zasada trzymania górnej krawędzi dla wszystkich formatów. Trzecia zasada to wyśrodkowanie, czyli wszystkie dzieła ułożone są na wspólnej osi. We wszystkich przypadkach odległości między obrazami muszą być takie same. Zastosowanie jednej z tych zasad pozwala uniknąć chaosu, a co za tym idzie rozproszenia wrażeń