Istnieje wiele skutecznych metod wywierania wpływu na zachowanie konsumentów. Podstawowym celem sprzedawców jest zmiana osób odwiedzających sklep w ich klientów, którzy opuszczą go z koszykiem po brzegi wypełnionym zakupami. Aby to osiągnąć wykorzystują szereg zabiegów, z których klient nawet nie zdaje sobie sprawy.
- Promocje i obniżki cen
Nic tak nie zachęca do kupna jak magiczny napis „Promocja”, uderzający klienta w oczy już z daleka. Atrakcyjny wizualnie wobler reklamowy z tym kuszącym hasłem, umieszczony na półce przy produkcie przyciąga wzrok i wzbudza zainteresowanie klienta. Dzięki temu od razu kieruje on swoje kroki w kierunku towaru w promocyjnej cenie, nawet jeśli wybierając się do sklepu, nie miał w planie kupna takiego asortymentu. I choć różnica w cenie jest nieznaczna, klient ma wrażenie, że kupując tą rzecz, zapłaci za nią dużo mniej niż zwykle. Promocje i obniżki trwają praktycznie przez okrągły rok, ale momentem kulminacyjnym są okresy około świąteczne. Promocje organizowane przed świętami kuszą wizją kupna prezentów po okazyjnej cenie oraz niższego kosztu zorganizowania świątecznej uczty. Po świętach natomiast chętnie wydajemy to, co zostało nam w portfelu, dlatego równie chętnie korzystamy z poświątecznych wyprzedaży.
- Ekspozycja towaru
Przemyślana ekspozycja towarów w sklepie jest kluczem do sukcesu. Odpowiednie rozmieszczenie towarów wpływa nie tylko na zwiększenie wyników sprzedaży, ale podnosi komfort klienta w procesie podejmowania decyzji o zakupie. Ponadto ułatwia robienie zakupów, przyczyniając się do tego, że klient chętnie wraca do danego sklepu, generując dla niego zyski. Ustawienie towarów na półkach nigdy nie jest przypadkowe. W pierwszej kolejności zwracamy uwagę na towary znajdujące się na wysokości naszego wzroku, dlatego to miejsce jest zarezerwowane dla najdroższych produktów. Obierane przez sklepy strategie ekspozycji zakładają również minimalizm ekspozycyjny, czyli eksponowanie tylko kilku egzemplarzy danego produktu. Zasada działania takiej strategii jest prosta: im mniej sztuk, tym zainteresowanie klientów danym produktem jest większe i chcą go koniecznie nabyć, bo za chwilę może go zabraknąć. Istotna jest też wizualna prezentacja towarów. Aby uczynić ją atrakcyjniejszą, można zastosować fantazyjny display lub wobbler reklamowy o nietuzinkowej formie, który będzie skutecznie wzbudzał zainteresowanie konsumenta danym towarem.
- Końcówki cen
Symboliczne obniżenie ceny to jeden z najstarszych trików handlowych. Produkt, który kosztuje równe 3,00 zł nie będzie się cieszył zainteresowaniem, ale kiedy jego cena zostanie obniżona do 2,99 zł, wówczas można liczyć na jego wyższą sprzedaż. Dlatego pod większością produktów w sklepach, listwy cenowe samoprzylepne przestawiają wartości kończące się na 99 gr i choć wiemy, że między 3 zł a 2,99 zł praktycznie nie ma żadnej różnicy, to chętniej sięgamy po produkty opatrzone ceną z taką końcówką, bo wydają nam się tańsze.