W Polsce żyje około 400 tys. osób w spektrum autyzmu, ale zaledwie 2% z nich jest aktywnych zawodowo – to aż pięciokrotnie mniej niż średnia unijna (ok. 10%). Jednocześnie osoby neuroróżnorodne stanowią nawet 20% społeczeństwa, a liczba uczniów ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu rośnie co roku o ok. 20%. To wyraźny sygnał, że rynek pracy musi dostosować się do rosnącej grupy przyszłych pracowników.
„Różnorodność to nie deficyt, tylko inny sposób funkcjonowania mózgu” - podkreśla Sylwia Włodarczyk, członek zarządu Fundacji Szkolnej ds. edukacji i oligofrenopedagog z wieloletnim doświadczeniem. „Osoby neuroróżnorodne wnoszą na rynek pracy kompetencje, których brakuje wielu pracodawcom – skupienie, skrupulatność, lojalność, uczciwość czy zdolności analityczne”.
Mocne strony kontra bariery
Wielu dorosłych neuroróżnorodnych wnosi do pracy mocne strony, takie jak zdolność do głębokiej koncentracji, wytrwałość w realizacji zadań, dobrą pamięć długotrwałą, analityczne podejście do problemów czy wysoką etykę pracy. Warto jednak pamiętać, że profil kompetencji każdej osoby jest indywidualny, a mocne strony zależą od jednostki i środowiska, w jakim funkcjonuje.
„Na drodze do zatrudnienia piętrzą się jednak bariery” - zaznacza Sylwia Włodarczyk. „Standardowe rozmowy rekrutacyjne nie są dostosowane do innego stylu komunikacji, a codzienna praca bywa trudna z powodu braku jasnych zasad, przeciążenia sensorycznego czy nieprzewidywalności sytuacji społecznych. To nie są deficyty pracownika, tylko niedoskonałość kultury organizacyjnej firmy”.
Polacy gotowi na zmiany
Badania pokazują, że Polacy są gotowi na zmianę - 62% uważa, że osoby w spektrum mogą pracować, a 63% deklaruje gotowość do ich zatrudnienia. Jednak w praktyce odsetek firm aktywnie promujących neuroróżnorodność jest nadal zbyt niski.
W edukacji wypracowano już rozwiązania, które mogłyby być wzorem dla pracodawców. Szkoły wprowadzają strefy ciszy, kąciki wyciszenia czy pisemne komunikaty o zmianach, aby ograniczać przeciążenia sensoryczne. Na uczelniach realizowane są programy wsparcia, jak np. model „asystent studenta z ASD”, w którym kluczową rolę odgrywają mentorzy, liderzy i eksperci ds. neuroróżnorodności. „To praktyki, które doskonale sprawdzają się w edukacji i które warto przenieść do miejsc pracy. Jasna komunikacja, przewidywalność i wsparcie - to fundament dobrego funkcjonowania” - mówi ekspertka Fundacji Szkolnej.
Za granicą takie programy funkcjonują już od lat 90., m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Skandynawii – i pokazują, że wspierane zatrudnienie przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i organizacjom.
W Polsce inspiracją są także inicjatywy społeczne, choćby Sidra Fundacji Rozwoju, która planuje budowę przestrzeni edukacyjno-zawodowej, gdzie osoby neuroróżnorodne zyskają możliwość rozwoju, zdobycia doświadczenia i przygotowania do rynku pracy.
Ekspertka Fundacji Szkolnej wskazuje konkretne rozwiązania w tym obszarze, które często nie wymagają dużych nakładów finansowych. „Przede wszystkim otwórzmy się na różne formy pracy - praca zdalna lub hybrydowa to już nie jest problem” - mówi Sylwia Włodarczyk. „Poza tym zadbajmy o jasną komunikację mailową zamiast telefonicznej, elastyczne dostosowanie stanowiska pracy, np. wydzielenie spokojnej przestrzeni, oraz zapewnienie szkolenia dla menedżerów i zespołów”.
Zdaniem ekspertki inkluzywność zaczyna się od kultury organizacyjnej - od gotowości na elastyczność i otwartość. „Zmiana myślenia zwróci się szybciej niż koszt rekrutacji i wdrożenia nowego pracownika” - uważa.
Rynek pracy w Polsce stoi przed wyzwaniem i szansą jednocześnie. Statystyki pokazują skalę wykluczenia, ale też gotowość społeczeństwa i pierwsze działania firm oraz organizacji społecznych. Edukacja już wypracowała modele wsparcia, które można przenieść do biznesu. Międzynarodowe doświadczenia dowodzą, że inwestycja w neuroróżnorodność przynosi wymierne efekty od lat.
„Bez zmiany kultury organizacyjnej żadne hasła nie wystarczą. Ale kiedy organizacje naprawdę zrozumieją wartość neuroróżnorodności, zyskają nie tylko lojalnych pracowników, ale też przewagę konkurencyjną” - podsumowuje Sylwia Włodarczyk.
Powiązane artykuły
-
Historia dojrzewania miłości w kilkunastu ilustracjach. Tak powinna wyglądać
Miłość od pierwszej chwili spotkania do ostatniego oddechu jest czymś niewyrażalnie pięknym. Najczęściej możesz ją zobaczyć w codziennych małych gestach i przy wspólnie spędzonych chwilach. Ilustrator Pascal Campion wie jak ją wyrazić w rysunku, aby niemalże poczuć ja na własnej skórze. Warto doceniać małe rzeczy. Prawdziwa miłość to...
-
Czas na…urlop! Czyli 5 sposobów na udany letni wypoczynek
Słońce, plaża i szum morza… a może góry, natura i kilkudniowe oderwanie się od zabieganej codzienności? Ach, chciałoby się wyjechać na wakacje! Dlaczego więc nie? Niezależnie od tego, czy nasz urlop za pasem, czy jednak będziemy musieli na niego jeszcze chwilę poczekać – już teraz warto z wyprzedzeniem rozpocząć planowanie, by po powrocie do pracy być w pełni wypoczętym, radosnym i pełnym energii. Oto kilka przydatnych wskazówek, które nam w tym pomogą.
-
Rozmowa kwalifikacyjna – co powinieneś zrobić tuż „po”?
Dla wielu osób zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną to już połowa sukcesu. Zwykle możemy odetchnąć, gdy jesteśmy już po tego typu spotkaniu – czy jednak na pewno? Otóż 24h po rozmowie kwalifikacyjnej to czas, aby dokładnie przeanalizować przebieg całego spotkania i zastanowić się nad innymi argumentami, które skłonią potencjalnego pracodawcę do zatrudnienia Ciebie. Dodatkowo, taka szczegółowa analiza spotkania pozwoli Ci poprawić ewentualne błędy, dzięki czemu już na kolejnych rozmowach kwalifikacyjnych będziesz wypadać znacznie lepiej i pewniej. Poznaj kilka kluczowych rzeczy, które powinieneś zrobić tuż po rozmowie o pracę.
-
Jak pokonać jesienną depresję i cieszyć się życiem?
Jesienią organizm nie otrzymuje wystarczającej ilości promieni słonecznych, przez co łatwiej jest o złe samopoczucie. Można z nim walczyć i starać się cieszyć każdym jesiennym dniem. Jak nie dać się słocie i kapryśnej pogodzie? Jak znaleźć pozytywne aspekty końca lata?
Natalia
Jak pokonać jesienną depresję i cieszyć się życiem? 2016-10-12 07:33:18 2016-09-12 09:07:49